PERFORM-MADE / Odolné okamžiky

14. září 2017

Co se děje nového v Brně ještě před začátkem semestru? V Domě umění v centru něco velkého. V úterý 12. září se zahajovala výstava Tomáše Rullera, brněnského umělce, teoretika, organizátora a pedagoga. Na tuto výstavu se můžete vydat na Malinovské náměstí do 12. listopadu, kdy bude ukončena živou akcí. Během těchto dvou měsíců můžete také vysledovat komentované prohlídky přímo s autorem, které se budou konat dohromady osmkrát, a to v odpoledních hodinách.

Výstava samotná se soustředí na statický záznam, fotografie a objekty. Představuje díla z hlediska klasické obraznosti. Umění akce je vystoupením umělce z virtuální reality zobrazování do skutečnosti života. Ruller svým dílem navazuje na zenové základy tvorby Johna Cage, šamanismus a aktivismus Josepha Beuyse, i dialogické performance Mariny Abramovič a Ulaye. Ve své tvorbě konfrontuje Ruller aktuální vývoj výrazových prostředků s tradicí sochy, objektu a instalací, a zrcadlí životní pocit daných období. V bývalém Československu byl průkopníkem umění nových medií a technologií od laserů a projekcí, přes video, analogový i digitální přenos v 90. letech.

Umění být v obraze.
Výstava je členěna do sedmi kapitol.

ON - TO - LOGICKÉ DOTEKY / SVĚT IDEÍ - SVĚT JEVŮ. V nejranějších pracích 70. let tematizuje přírodu, její mytické i kosmické síly. Vystupuje v roli šamana a průvodce a pracuje s archetypální symbolikou bílé a černé barvy. Charakteristické jsou interakce člověka s jeho okolím. Vedle přírody jsou to i posvátné prostory a městské i společenské prostředí. Jako performer pracuje se sochařským materiálem a podrobuje ho procesuálnosti. Zavádí do své tvorby čas a metamorfózu.

Akce

UMĚNÍ SETKÁVÁNÍ. Mnohahodinové kolektivní improvizované akce se dají charakterizovat jako akční jam-sessions. Jedná se o kolektivní performance bez scénáře, dramaturgie a společného tématu, která je založená na pozornosti každého vůči druhým. Patří k nim sociální a ekologicko-krajinářský aktivismus. Zrcadlo a zrcadlení zase funguje jako prostředek skupinové sebereflexe.

AKCE-MÍSTA. Sólo akce se přesouvají v 80. letech do veřejného prostoru. Autor vystupuje ve výrazně expresivní bodyartové poloze. Objevuje se také ikonoklastický motiv rozbíjení zrcadla, které zaznamenává pojatou nedůvěru performera v obraz a zobrazování. Stejně jako samotné akce se stávají i relikty, dokumenty k nim, a názvy plnohodnotnými díly.

Tomáš Ruller v akcii

PER-FORM DIS-PLAY. V 90. letech se Rullerův výtvarný jazyk rozšiřuje. Novým důležitým výtvarným prostředkem se stává prezentace alchymických procesů. Věnuje se intenzivně instalacím, konceptuálně rozvíjí jazyk medií a rozšiřuje způsoby práce se skutečností o transcendentální polohy.

Zeleň

MÍSTA TRANS-FORMACE. Ruller podává v elektronických pohyblivých obrazech zprávy o své existenci. Interaktivně fázované videoprojekce nás konfrontují s plynutím času. Rozměrné, skleněné a vratké instalace se vyznačují energickým napětím. Performativita je minimalizovaná na napětí mezi fyzickou přítomností a potencionálem našich představ.

Spolupráce
UMĚNÍ SPOLU-PRACE. Procesy proměn spojené s akumulací a uvolňováním energií, které ho v té době zaměstnávají, zde můžeme vidět v souvislosti s mezilidskými interakcemi.

 

ALTER-PERFORMANCE. Skrze aktualizace lidové tematiky se v prezentovaných sólových akcích z posledních let objevují originální řešení otázek anonymity, proměny, recyklace, mizení identity a nebezpečí. Zapojení diváka do děje vrcholí v odhlučněné temné komoře, v které performuje tělo, smysly, city a mysl.

Vyvrcholením výstavy je rozměrná instalace JE-LI DÁNO, kde najdeme princip alter-performance, tedy práce s dvojníkem, kde zásadní roli hraje čas. V kontinuitě s Duchampem zavádí pojem perform-made, který charakterizuje nejen materiální produkty akcí, ale také nemateriální účinky těchto aktivit.

 

Prostory, do kterých je výstava začleněna, vás nadchnou svojí velikostí. Přijďte se tedy podívat, popřemýšlet, či se jen tak projít. Se sklenkou dobrého vína a časovou volností si tuto výstavu určitě užijete nejlépe.

Sdílení článku

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info