Pozvánka na výstavy Domu umění + záznam z vernisáže

8. 4. 2018 Filip Šťastný

Computer Graphic Re-visited 2.0

Obrázek z virtuální reality, kterou vytvořil Jiří Mucha

Umění už se nemusí archivovat jen v depozitářích. O tom se můžete přesvědčit na nyní probíhající výstavě Computer Graphic Re-visited 2.0. Tento kunsthistorický experiment docentky Jany Horákové a absolventa oboru Teorie interaktivních médií Jiřího Muchy bude v Domě umění k vidění do 22. 4. 2018. Projekt zapadá do dramaturgického konceptu, který se zaměřuje na historii instituce. Díky virtuální realitě se přenesete do roku 1968 na výstavu Jiřího Valocha, umělce, kurátora a teoretika, který tehdy zrealizoval jednu z prvních galerijních prezentací počítačového umění a vůbec první výstavu tohoto umění v tzv. východním bloku.


Projekt je rozdělen do dvou částí. Ta první je digitálním remakem, který zobrazuje remediované grafiky Friederika Nakea, Georga Neese, Lubomíra Sochora, Charlese Csuriho, Leslei Mezeie, a A. Michaela Nolla. Tito stejní umělci byli prezentováni na výstavě, která proběhla v roce 1968 v Brně, Jihlavě a ve Zlíně (tehdejším Gottwaldově). Druhá část využívá plně imerzivní VR a přenáší diváka do minulosti.


Na výstavě zachytil náš student Filip Šťastný field-recordingovou nahrávku, která prezentuje to, jak jako subjekt tuto re-navštívenou vernisáž a komentovanou prohlídku zažil. Jsou tam tedy části, kdy výklad doc. Jany Horákové po vzoru reality není přes dav zcela zřetelný. Neváhejte tedy klidně přeskakovat a volně se po časové ose nahrávky pohybovat. Doufáme, že si tuto remediovanou odpověď na výstavu užijete.

Jako z filmu: Adaptace

Východiskem výstavy je snímek Tomáše Svobody Jako z filmu (2017), jehož znalost není před návštěvou výstavy povinností.

Film není pouze o nějakém narativním vyprávění a diváckém konzumu, ale o vzájemném propojení rovin, ať už narativních, syntaktických či sémantických. Proto je výstavní projekt složen z videoprojekcí, které si s touto mnohoznačností perspektiv pohrávají. Pozice autora, vypravěče a diváka je v jedinečném prostoru Domu umění propojena. Zkušenost z kina je přenesena do galerie.

Tomáš Svoboda (1974) je konceptuální umělec, spoluzakladatel pražské galerie Display, pedagog na Akademii výtvarných umění (ateliér Nových médií) a také autor celovečerního filmu Jako z filmu.

V domě umění bude tento konceptuální projekt umělce Tomáše Svobody a vyučující TIM/kurátorky Mariky Kupkové k vidění do 22.4.2018. Něco takového oko jen tak nezahlédne, proto neváhejte a přijďte se ponořit do rekonstrukce filmu.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info