PERFORM-MADE / Odolné okamžiky
Co se děje nového v Brně ještě před začátkem semestru? V Domě umění v centru něco velkého. V úterý 12. září se zahajovala výstava Tomáše Rullera, brněnského umělce, teoretika, organizátora a pedagoga. Na tuto výstavu se můžete vydat na Malinovské náměstí do 12. listopadu, kdy bude ukončena živou akcí. Během těchto dvou měsíců můžete také vysledovat komentované prohlídky přímo s autorem, které se budou konat dohromady osmkrát, a to v odpoledních hodinách.
Výstava samotná se soustředí na statický záznam, fotografie a objekty. Představuje díla z hlediska klasické obraznosti. Umění akce je vystoupením umělce z virtuální reality zobrazování do skutečnosti života. Ruller svým dílem navazuje na zenové základy tvorby Johna Cage, šamanismus a aktivismus Josepha Beuyse, i dialogické performance Mariny Abramovič a Ulaye. Ve své tvorbě konfrontuje Ruller aktuální vývoj výrazových prostředků s tradicí sochy, objektu a instalací, a zrcadlí životní pocit daných období. V bývalém Československu byl průkopníkem umění nových medií a technologií od laserů a projekcí, přes video, analogový i digitální přenos v 90. letech.
ON - TO - LOGICKÉ DOTEKY / SVĚT IDEÍ - SVĚT JEVŮ. V nejranějších pracích 70. let tematizuje přírodu, její mytické i kosmické síly. Vystupuje v roli šamana a průvodce a pracuje s archetypální symbolikou bílé a černé barvy. Charakteristické jsou interakce člověka s jeho okolím. Vedle přírody jsou to i posvátné prostory a městské i společenské prostředí. Jako performer pracuje se sochařským materiálem a podrobuje ho procesuálnosti. Zavádí do své tvorby čas a metamorfózu.
UMĚNÍ SETKÁVÁNÍ. Mnohahodinové kolektivní improvizované akce se dají charakterizovat jako akční jam-sessions. Jedná se o kolektivní performance bez scénáře, dramaturgie a společného tématu, která je založená na pozornosti každého vůči druhým. Patří k nim sociální a ekologicko-krajinářský aktivismus. Zrcadlo a zrcadlení zase funguje jako prostředek skupinové sebereflexe.
AKCE-MÍSTA. Sólo akce se přesouvají v 80. letech do veřejného prostoru. Autor vystupuje ve výrazně expresivní bodyartové poloze. Objevuje se také ikonoklastický motiv rozbíjení zrcadla, které zaznamenává pojatou nedůvěru performera v obraz a zobrazování. Stejně jako samotné akce se stávají i relikty, dokumenty k nim, a názvy plnohodnotnými díly.
PER-FORM DIS-PLAY. V 90. letech se Rullerův výtvarný jazyk rozšiřuje. Novým důležitým výtvarným prostředkem se stává prezentace alchymických procesů. Věnuje se intenzivně instalacím, konceptuálně rozvíjí jazyk medií a rozšiřuje způsoby práce se skutečností o transcendentální polohy.
MÍSTA TRANS-FORMACE. Ruller podává v elektronických pohyblivých obrazech zprávy o své existenci. Interaktivně fázované videoprojekce nás konfrontují s plynutím času. Rozměrné, skleněné a vratké instalace se vyznačují energickým napětím. Performativita je minimalizovaná na napětí mezi fyzickou přítomností a potencionálem našich představ.